سینوزیت و طریقه درمان

کلینیک لیزر موهای زائد

سینوزیت و طریقه درمان

سینوزیت و طریقه درمان: درون استخوانهای صورت حفره هایی وجود دارد که به آنها سینوس می گویند . هر یک از این حفره ها توسط مجرایی به بینی راه دارند . از این حفره ها ترشحات شفافی بطور طبیعی وارد بینی می شود. میزان ترشحات در یک فرد بالغ در طول 24 ساعت به حدود یک لیتر می رسد. وجود این ترشحات جهت سلامت سینوس و بینی و پاکسازی هوای ورودی به شش ها  بسیار حائز اهمیت است .

در برخی مواقع و در بعضی از افراد ممکن است میزان و کیفیت این ترشحات (غلظت ، رنگ و بو) تغییر یابد و به سبب باعث ایجاد مشکل برای فرد شود . در افرادی که دچار حساسیت بینی هستند میزان این ترشحات بیش از حد مجاز است. در مبتلایان به سینوزیت نیز با تغییر رنگ ، غلظت و بوی این ترشحات مواجه هستیم .

عملکرد سینوس ها فقط به ایجاد این ترشحات ختم نمی شود بلکه دارای مزایای دیگری نیز می باشند :

  1. سینوس ها در دلنشین بودن صدای فرد تاثیر به سزایی دارند . درصورت گرفتگی این حفرها و یا بینی صدای فرد اصطلاحا تودماغی می شود.
  2. وجود این حفرات توخالی داخل استخوانهای صورت باعث کم شدن وزن سرمی گردد.
  3. حفره های سینوسی به صورت ضربه گیر عمل می کنند تا هنگامی که از ناحیه صورت به سر ضربه وارد می شود، با شکسته شدن استخوان صورت از شدت ضربه کاسته شده و کمترین آسیب به جمجمه و در نهایت مغز برسد

 

تعریف سینوزیت:

به التهاب و تورم مخاط سینوس ها سینوزیت می گویند که بیشتر منشاء عفونی یا آلرژیک دارد. این گونه التهابات به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شوند:

 

سینوزیت حاد :

سینوزیت با منشاء آلرژی باعث تورم در ناحیه  مخاط بینی و سینوس ها شده و در نتیجه مجاری بین سینوسها و بینی مسدود می گردد. در این شرایط ترشحات سینوس ها و بینی نیز افزایش می یافته باعث ایجاد عفونت می گردد.

سینوزیت مزمن :

در سینوزیت مزمن مجاری ارتباط دهنده سینوس به بینی در طولانی مدت مسدود می شود. نشانه اصلی آن ترشحات عفونی پشت حلق است که معمولا به درمان دارویی جواب نمی دهد و تنها راه رهایی از آن عمل جراحی بینی است. جراحی سینوزیت مزمن به دو صورت معمولی و روش آندوسکوپیک انجام می شود . در روش معمولی محتویات درون سینوس ها تخلیه می شود و در روش آندوسکوپیک مجاری سینوس به بینی را باز می شود.

بیمارانی که قصد انجام عمل بینی دارند چنانچه مبتلا به سینوزیت نیز باشند می توانند همزمان سینوزیت را هم درمان نمایند.

۰ ۰

علایم سینوزیت کدامند؟

سینوزیت یا عفونت سینوس‌ها به التهاب حفره‌های خالی در راه‌های هوایی بینی گفته می‌شود که می‌تواند ناشی از عفونت، آلرژی و یا تحریک سینوس‌ها توسط مواد شیمیایی یا ذرات بسیار ریز باشد. بیشتر افراد، عفونت سینوسی را به دیگران انتقال نمی‌دهند.
سینوزیت چه علائمی دارد و درمان آن چگونه است؟

سینوزیت می‌تواند به صورت عفونت حاد سینوس‌ها، عفونت نیمه حاد سینوس‌ها، عفونت مزمن سینوس‌ها، سینوزیت عفونی و سینوزیت غیر عفونی باشد.

علائم و نشانه‌های سینوزیت به طور خلاصه عبارتند از:

. سردرد سینوسی
. حساس شدن صورت
. احساس فشار یا درد در سینوس‌ها، گوش‌ها و دندان‌ها
. تب
. ترشحات تیره‌ی بدرنگ از بینی یا پشت حلق
. احساس گرفتگی در بینی
. گلودرد
. سرفه
. گاهی تورم صورت

امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد